Ing. Mira Vlach - projektové řízení, informatika a marketing

Ing. Mira Vlach > Články > Trpíte odporem k práci neboli „koprem“? KoPr vás může vyléčit

Trpíte odporem k práci neboli „koprem“? KoPr vás může vyléčit

6. 8. 2013, napsal Ing. Mira Vlach:

Shrnutí: Kniha „Konec prokrastinace – jak přestat odkládat a začít žít naplno“ vás nenaučí začít najednou milovat své zaměstnání, pokud ho z duše nesnášíte. Většině lidí ale může pomoct zvládat svou práci lépe a být o něco spokojenější. Pro lidi náchylné k chorobnému odkládání úkolů to bude téměř povinná četba a snad i cesta k dlouhodobé nápravě.

Knihy z nakladatelství Jan Melvil Publishing mám rád. Proto i na knihu Konec prokrastinace – jak přestat odkládat a začít žít naplno jsem byl upřímně zvědavý. Osobní time-management a řízení projektů jsou spojité nádoby, takže knihu bych si určitě koupil. Nicméně, nakladatelství Melvil mi laskavě poskytlo recenzní kopii, takže se o svůj pohled na knížku rád podělím. Jak se píše v samotné knize: „Naše doba prokrastinaci čím dál tím více nahrává. Naučit se s ní bojovat je proto jednou z nejdůležitějších dovedností dnešního člověka.“ Otázka tedy zní: stojí za to si knihu sehnat, nebo ne?

Skoro jako komiks, ale hlavně: zanechává hlubokou brázdu

Pravá kvalita rozvojových knížek nespočívá v tom, jak dobře se čtou, jak moc při čtení souhlasně přikyvujete hlavou nebo jestli dokonce nad jejími hlubokými myšlenkami vydáváte ohromené „och“ či „ach“. Kniha tohoto typu, po které nezměníte své chování a návyky, je vlastně úplně na nic. V takovém případě je to jen pouhá intelektuální zábava a další způsob prokrastinace, tedy odkládání důležitých úkolů.

Např. kniha Mít vše hotovo se mi na první pohled zdála super, ale při dlouhodobém užívání mi připadal její systém přece jen trochu moc kostrbatý, nebylo lehké jej udržet v praxi a nakonec jsem skončil s vlastním hybridem time-managementu složeného z doporučení různých zdrojů a vlastní praxe. Proto jsem se psaním recenze na Konec prokrastinace raději nespěchal a doufám, že o to lépe ji teď po měsíci, kdy jsem se snažil používat některé tipy, dokážu posoudit.

Co je ovšem skutečně důležité – Konec prokrastinace (zkratka KoPr) je na tom z pohledu dopadu na čtenáře výborně. Je krátká, čtivá, doplněná mnoha ilustracemi schémat a postavená na několika jasně definovaných a relativně nezávislých nástrojích, které se dají snadno vyzkoušet a uvést do praxe. Na webu o knížce jsou dokonce ke stažení už předpřipravené formuláře k vytištění, které její reálné použití ještě více usnadňují.

Několik geniálních a několik mírně iritujících kapitol

Kniha slibuje skoncovat s prokrastinací a myslím, že takový potenciál skutečně má. Pro mé potřeby mi přijdou nejužitečnější hlavně tyto nástroje, které jsou destilací toho nejlepšího z oblasti hospodaření s časem:

Tyto části knihy pro mě byly nejlepší a dá se o nich říci, že jsou téměř až geniální ve své jednoduchosti, použitelnosti a stručnosti. Nic nepřebývá, je to základ, se kterým se můžete směle pustit do práce.

Je to zbytek knihy, kde vidím pár drobných příležitostí na zlepšení pro případné druhé vydání. Knížka vás v první polovině nabudí do práce – jen proto, aby vás od ní potom brzdila dalšími kapitolami, které jsou sice zajímavé a relevantní, ale já osobně jsem pro ně neměl aktuálně žádné využití. Nejspíš nejsem sám, kdo měl tendence čtení druhé poloviny netrpělivě urychlovat. Možná by pomohlo rozdělení knihy na základní samostatnou část s nástroji, které na sebe navazují, a druhou polovinu, kde už jsou doplňkové nástroje, ke kterým se můžete vrátit třeba i později a nic se nestane.

Hodně mě zaujala i kapitola o metodě „křečko-restart“, týkající se naučené bezmoci. Je to snad jediná část knihy, která se mi zdála až moc zjednodušená a postavená trochu na vodě. Pojmem „mít křečka“, který autor Petr Ludwig s nadsázkou a trochu vágně používá, lze označit (i když to autor takto nevyjmenovává) snad vše: životní traumata, syndrom vyhoření, nízké sebevědomí, i onu naučenou bezmoc – přičemž ne se všemi těmito neduhy by si měl člověk poradit sám s pomocí této knížky a někdy by měl asi raději vyhledat odbornou psychologickou pomoc. Proto mi přijde, že udělat někomu analýzu „máš křečka“ může být opravdu nepřiměřeně zjednodušující a možná i manipulativní. Beru to ale jako takovou malou daň za čtivost a stručnost, která jinak knížce vyloženě prospívá. Protože kniha používá i dost anglických slov, neuškodilo by přidat jako přílohu i slovníček s doporučenou výslovností – jak jsem zjistil, když mi jeden známý z knížky nahlas četl.

Přes všechny tyto drobné výhrady to nic nemění na tom, že kniha je to skvělá a nepochybně užitečná. Nedá se sice čekat, že si přečtete knížku o konci s prokrastinací a najednou se z vás stane přes noc supervýkonný pracant. Cesta ke stabilní vyšší výkonnosti je mnohem delší a více podobná tréninku na maraton, který se taky nedá stihnout za týden. A tato kniha vám může být na té cestě skutečně dobrým trenérem.

Kniha Konec prokrastinace
Abyste myšlenky dostatečně vstřebali a dosáhli skutečné změny, je fajn udělat si na čtení klid

Závěr

Po přečtení a vyzkoušení některých nástrojů popsaných v knížce se určitě nebojím ji vřele doporučit všem, kteří cítí, že by se jim mohla hodit. Hlavně lidem pracujícím hlavou se bude nejspíš zatraceně hodit. Teprve se ukáže, jestli se z knihy stane i časem prověřená klasika. Každopádně já bych byl pro, aby děti na základních nebo středních školách měly místo Babičky jako povinnou četbu raději tuto knížku!

Odběr novinek

Chcete-li být stručně upozorněni na nové články a aktuality, přidejte si RSS kanál tohoto webu do čtečky zpráv nebo přihlaste svou emailovou adresu k odběru novinek přibližně jednou měsíčně:

Vaše emailová adresa:

Ochrana soukromí: Vaše emailová adresa zůstane zachována v naprosté tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnuta. Novinky jsou zasílány formou stručného textového emailu jednou nebo maximálně dvakrát měsíčně. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu uvedeného na konci každého emailu.

skolenipm.cz